چهارشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۸:۱۵
۰ نفر

حسنی مبارک، دیکتاتور سابق مصر به همراه 2پسرش سرانجام به اتهام‌ فساد اقتصادی و سوءاستفاده از قدرت بازداشت شدند تا قدم مهمی برای آرام‌کردن اعتراض‌های اخیر در این کشور برداشته شود.

مبارک

حکم بازداشت رئیس‌جمهور مخلوع مصر به همراه جمال و علا، -2 پسر او- از سوی دادستانی مصر ساعاتی پس از بستری شدن مبارک در بیمارستان صادر شد.

گفته می‌شود مبارک سه‌شنبه‌شب و در جریان پاسخ دادن به سؤال‌های دادستانی درباره اتهاماتش، دچار حمله قلبی شده و به بیمارستان انتقال یافته است. گزارش‌های متفاوتی درباره وضعیت جسمی مبارک منتشر شده است. تلویزیون دولتی مصر اعلام کرد که مبارک در جریان بازجویی دچار حمله قلبی شده است. رسانه‌های دیگر اما تاکید کرده‌اند که حال وی آنقدر خوب بود که بتواند به سؤالات دیگری پاسخ دهد. براساس اعلام رسانه‌های دولتی، مبارک به بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان شرم‌الشیخ منتقل شده و مدیر این بیمارستان تاکید کرده که وضعیت مبارک ۸۲ ساله، تحت کنترل است. شبکه‌های تلویزیونی دولتی مصر اعلام کرده‌اند که حکم بازداشت موقت مبارک و پسرانش 15 روزه و برای انجام تحقیقات صادر شده است.

حسنی مبارک پس از 30 سال حکومت در مصر با انقلاب مردم این کشور در 11 فوریه از قدرت خلع شد اما تظاهرات مردمی برای محاکمه او همچنان ادامه داشت. مردم مصر خواستار محاکمه سریع مبارک و پسران قدرتمندش به اتهام کشتار معترضان و همچنین فساد گسترده مالی هستند. روز گذشته هم خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد که به‌دنبال انتشار خبر بستری‌شدن مبارک، گروهی از مردم با در دست داشتن پلاکاردهایی که روی آنها نوشته بود «قصاب اینجاست»، در مقابل بیمارستان تجمع کردند.

براساس آمار گروه‌های حامی حقوق بشر، حداقل 800 نفر در جریان سرکوب اعتراضات مردمی از سوی نیروهای امنیتی رژیم مبارک کشته شدند. با وجود این، مبارک هفته گذشته در نخستین پیام خود از زمان برکناری از قدرت، اتهامات مطرح شده علیه خود از جمله داشتن ثروت هنگفت در کشورهای خارجی را رد کرد. وی مدعی شد که هیچ حسابی در کشورهای دیگر ندارد و در زندگی‌اش خبری از ثروت افسانه‌ای نیست.

جمال و علا، 2 پسر مبارک هم که پیش از این، تحت تعقیب قضایی بودند در دفتر دادستانی سینای جنوبی به سؤالات دادستان پاسخ دادند. بیش از 2هزار نفر از مردم زمانی که پسران مبارک تحت بازجویی بودند در مقابل ساختمان دادستانی تجمع کردند. در هنگام انتقال جمال و علا به وسیله یک خودروی ون پلیس، معترضان خشمگین علاوه بر سردادن شعار علیه خانواده مبارک به پرتاب کفش و سنگ به سمت خودروی حامل آنها پرداختند. یک مقام امنیتی مصر روز گذشته اعلام کرد که 2 پسر مبارک از شرم الشیخ به قاهره منتقل شده‌اند.

گفته می‌شود آنها در زندان طره در پایتخت در بازداشت به سرخواهند برد تا پرونده آنها برای تحقیقات تکمیل شود. این زندان محل بازداشت گروهی از مقام‌های دیگر رژیم مبارک به حساب می‌آید که در انتظار محاکمه هستند. جمال، 47ساله، پسر کوچک‌تر حسنی مبارک، پیش از این، به‌عنوان جانشین احتمالی پدرش برای بر‌عهده گرفتن ریاست‌جمهوری مصر شناخته می‌شد و مناصب مهمی در حزب حاکم سابق این کشور داشت.

بسیاری صدور حکم بازداشت مبارک و پسرانش را حرکتی مهم از سوی مقام‌های شورای نیروهای مسلح این کشور می‌دانند که اکنون قدرت را در این کشور در دست دارد. ژنرال محمد حسین طنطاوی از افراد نزدیک به مبارک ریاست شورای نیروهای مسلح را بر عهده دارد و همین مسئله باعث افزایش تردیدها درباه نیات این شورا شده است. تنش‌ها در این رابطه به‌ویژه پس از حمله نظامیان مصری به معترضان متحصن در میدان تحریر قاهره در روز سه‌شنبه افزایش یافت. در جریان این حمله 2 نفر از معترضانی که خواستار محاکمه مبارک بودند کشته و ده‌ها نفر دیگر زخمی شدند.
به عقیده بسیاری، دادستانی مصر تلاش کرده است که با صدور حکم بازداشت نشان دهد مبارک مصون از محاکمه نیست؛ هر چند همزمانی بستری‌شدن مبارک با صدور این حکم باز هم باعث نگرانی مردم این کشور شده است. مردم مصر بر محاکمه مبارک تاکید دارند و نگران این هستند که او از این محاکمه جان سالم به در ببرد.

رئیس‌جمهور سابق مصر سال گذشته در بیمارستان هایدلبرگ آلمان تحت عمل جراحی کیسه صفرا قرار گرفت و گزارش‌های مختلفی درباره وضعیت جسمی بد او منتشر شد. اکنون گروهی از مردم مصر عقیده دارند که مبارک ممکن است بتواند به بهانه بیماری و کهولت سن از محاکمه فرار کند. گفته می‌شود که پزشکان از شورای حاکم در مصر درخواست کرده‌اند که به مبارک اجازه داده شود برای معالجه دوباره به آلمان اعزام شود اما با این درخواست موافقت نشده است.

مقام‌های مصری اعلام کرده‌‌اند که مبارک تحت تدابیر شدید امنیتی در بیمارستان بستری است و گزارش شاهدان عینی نشان می‌دهد که نیروهای پلیس ضدشورش بیمارستان شرم الشیخ را محاصره کرده‌اند. صدور دستور بازداشت موقت مبارک و پسرانش شاید بتواند برای مدتی کوتاهی، معترضان در مصر را آرام کند اما بدون شک پایبند نبودن مقام‌های شورای نیروهای مسلح به ادامه این روند می‌تواند بار دیگر آتش اعتراض‌ها در این کشور را شعله‌ور کند.

کد خبر 132323

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز